Partner serwisu
Drogi i autostrady

Minął rok na budowie obwodnicy Morawicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
15-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. GDDKiA Kielce

Podziel się ze znajomymi:

Roboty mostowe i branżowe przekroczyły półmetek, a zaawansowanie drogowych to ponad 30 proc. Na pierwszych fragmentach trasy głównej w ciągu DK73 ułożona została warstwa podbudowy asfaltowej i kolejna warstwa wiążąca nawierzchni. To w dużym skrócie efekty prac wykonanych w ciągu roku na budowie obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej.

Równocześnie z robotami ziemnymi, pracami przy nasypach i wykopach, wykonywane są pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej pod kolejne warstwy nawierzchni. Stanowią one ¼ długości trasy zasadniczej. Ułożone zostały także odcinki próbne warstwy wiążącej. Widoczny jest nie tylko ślad przyszłej obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, ale także dwóch rond – na początku i na końcu odcinka.

Gotowe są konstrukcje nośne pięciu obiektów mostowych, czyli podziemnego przejścia dla pieszych na początkowym odcinku inwestycji, trzech mostów nad ciekiem w Łabędziowie (w ciągu trasy głównej i dwóch dróg dojazdowych) oraz wiaduktu nad drogą powiatową.

Metoda nawisowa

W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym jedna prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. Zakończyły się roboty przy fundamentach oraz podporach tych obiektów, trwają natomiast prace przy wykonywaniu ustroju nośnego metodą nawisową. Polega ona na montażu deskowania i betonowaniu kolejno, jeden po drugim, segmentów konstrukcji nośnej niejako “w powietrzu”, bez podparcia rusztowaniami ustawionymi na gruncie. Proces ten powtarza się segment po segmencie z użyciem specjalnych przesuwnych urządzeń. Montaż segmentów wykonywany jest równocześnie z dwóch stron, czyli od sąsiadujących ze sobą podpór w kierunku środka przęsła, aż do połączenia tych elementów. Na dwujezdniowych estakadach trzeba wykonać łącznie 232 segmenty nawisowe. Zawansowanie tego etapu to ok. 30 proc, a jego zakończenie planowane jest w I kwartale 2026 r.

W ramach inwestycji

Obwodnica jest realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości 4,4 km biegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda.

Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianej wcześniej estakady nad Czarną Nidą powstaje druga, licząca ok. 330 m nad rzeką Morawka. Wybudowany zostanie także most nad ciekiem Łabędziów, a wszystkie te obiekty pełnią również funkcję przejścia dla zwierząt. Ponadto w Łabędziowie budowany jest wiadukt nad drogą powiatową i podziemne przejście dla pieszych.

Bezpieczniej i bez korków

Pierwszy, ponad czterokilometrowy odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu w przyszłym roku II etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Obwodnica Pilzna. Wybrano ofertę za blisko 88 mln zł

Drogi i autostrady

Obwodnica Pilzna. Wybrano ofertę za blisko 88 mln zł

inf. pras. /red. 13 sierpnia 2025

Porr z szansą na kontrakt za ponad 400 mln zł

Drogi i autostrady

Trzema pasami S7 z Płońska do Czosnowa jeszcze w tym roku?

Drogi i autostrady

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Drogi i autostrady

Intensywne lato na budowie S10 Bydgoszcz-Toruń

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Obwodnica Pilzna. Wybrano ofertę za blisko 88 mln zł

Drogi i autostrady

Obwodnica Pilzna. Wybrano ofertę za blisko 88 mln zł

inf. pras. /red. 13 sierpnia 2025

Porr z szansą na kontrakt za ponad 400 mln zł

Drogi i autostrady

Trzema pasami S7 z Płońska do Czosnowa jeszcze w tym roku?

Drogi i autostrady

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Drogi i autostrady

Intensywne lato na budowie S10 Bydgoszcz-Toruń

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij